Na vaší cestovatelské mapě se Otrokovice objeví asi jen jako místo, kterým projíždíte cestou do Zlína. Kdybyste ale vyšli z nenápadného nádraží do města, čeká vás tu spousta objevů. Otrokovice, tak jak je známe dnes, totiž z velké části předurčila výstavba Baťových pomocných závodů. Díky nim tu vyrostl unikátní tovární areál, kolonie baťovských domků z červených cihel i funkcionalistická čtvrť s obchody a službami, které vévodí jedinečná stavba Společenského domu. Pojďme spolu objevit otrokovická tajemství.
Ve zkratce: Projděte se Otrokovicemi stezkou Zlínského architektonického manuálu. Představí vám ty nejdůležitější budovy a místa.
Nebýt rodiny Baťovy, Otrokovice by dnes pravděpodobně vypadaly úplně jinak. Až do třicátých let 20. století se jejich historie vyvíjela v nijak překvapivé přímce, na které Otrokovice vyrostly z osad a tvrzí v městečko patřící k rottalovským Napajedlům, později je protnula železniční trať Severní dráhy a umožnila tak rozvoj dopravy i průmyslu.
V té době se průmyslový baťovský Zlín potýkal s nedostatkem vody a vzhledem ke vzdálenosti od hlavních dopravních tepen také s dopravními komplikacemi. V roce 1930 proto Tomáš Baťa rozhodnul o vybudování pobočného závodu v Otrokovicích, které byly poblíž dráhy, vody tu bylo dost a prostoru pro rozvoj koncernu také. Do stavby nového závodu se pustil František Lydie Gahura, který navrhl urbanistický plán továrny i symbiotického města pro její dělníky.
Jak ale stavět na promáčeném a bažinatém podloží části zvané Bahňák? Abyste duši Otrokovic pochopili lépe, půjčíme si teď slova Josefa Hlavničky, ředitele Baťových závodů, který měl výstavbu na starost.
„Znal jsem Bahňák, jako obtížný stavební terén, kde jsme dělali sta a sta různých sond, kde ve hloubce 2-4 m hlíny nachází se tekutý písek, kde nelze jinak stavět, nežli na betonových deskách, kladených na vysoké návozy, neb na pilotách. I chef, J. A. Baťa, znal tyto překážky, a přesto vyprávěl mi o svém plánu, o vybudování vysokých budov, o rozmachu průmyslového podniku, o širokých cestách na kótě 185, o krásném zahradním městě s hygienickými domky pro lidi, pracující v tomto průmyslovém podniku. Kde však vezmeme obrovské množství hlíny a kamene pro zvýšení nedohledné plochy Bahňáku? Chef praví: „Na druhé straně Moravy je kopec, který srovnáme se zemi. Máme 2 velké bagry, každý o výkonu 500 kub m, tudíž 1000 kb. m za den. Koupíme několik desítek vyklápěcích aut a dáme se do práce.”
A tak se dali do práce. Zeminu z kopce Trestný vyplavovali dřevěnými koryty, do kterých vháněli vodu z řeky Moravy několika čerpadly, v plánu byla i lanovka, která měla na dvoukilometrovou vzdálenost dopravovat naplavené usazeniny hlíny a kamení nad Baťovem. Stejně jako celé baťovské podnikání, bylo i tohle na svou dobu něco jedinečného.
Opusťme teď Baťamany, kteří mají plné ruce práce s výstavbou, a posuňme se v příběhu o rok dál. Na bývalých bažinách stojí továrny pomocných závodů, které nezapřou svůj baťovský původ. Zdivo z červených cihel rozložené v polích 6,15 m x 6,15 m, přísně geometrické uspořádání budov i řada technických vymožeností umožňují dokonalé využití zdrojů a zefektivňují výrobu. Vyrostlo tu letiště osobních letadel, která byla pro svou rychlost a technickou dokonalost velkou vášní Tomáše Bati. A bohužel i jeho osudem.
Havárie letadla Junkers F 13 se odehrála jednoho červencového rána roku 1932 jen pár metrů od nových budov otrokovických závodů. Ne jeho palubě vyhasl život Tomáše Bati i jeho pilota Jindřicha Broučka.
Pomníček na místě, kam dopadlo letadlo s Tomášem Baťou a pilotem Jindřichem Broučkem.
Otrokovice byly přejmenovány na Baťov, na počest zakladatele Tomáše vyrostl hotel Společenský dům, jehož tři ramena připomínají vrtuli letadla, k němu moderní park, budovy obchodů a služeb, 409 baťovských domků pro 3 000 zaměstnanců koncernu, byl otevřen Baťův plavební kanál, který ústil v přístavu přímo v areálu továrny. Nad továrnou už se ale stahovala válečná mračna.
Pohled na přístaviště u řeky Moravy.
Obrovský rozkvět, dobu budování a nových vynálezů přetnula druhá světová válka. Baťov byl přejmenován zpět na Otrokovice, Baťovy pomocné závody byly znárodněny, řada plánů na další rozvoj zmizela v nenávratnu. A poválečný vývoj byl stejně neveselý, jako ve většině měst Česka.
Příležitost stavět město na zelené louce využil Baťův koncern v Otrokovicích naprosto dokonale. Díky tomu dnes můžete obdivovat funkční urbanismus elegantních 30. let přímo v ulicích. Moderní část na východ od nádraží dnes nechejme stranou a pojďme se projít přehledně geometricky uspořádanou čtvrtí Baťov a nahlédnout do továrny.
Typická baťovská zástavba - drobné domky a budovy škol a služeb.
Už na mapě Otrokovic uvidíte šikovný rastr, který pomáhal ke snadné orientaci v mladém městě. Čtvrť Baťov, která až do roku 2023 nesla původní označení Bahňák, sestává z baťovských domků, kterým vévodí už zmíněný Společenský dům. Ten stojí za samostatnou kapitolu popsanou v našem článku na blogu. Obklopují ho budovy škol, služeb a obchodů, které jsou svou hmotou velmi příjemné na pohled.
Společenský dům, hotel Baťov, postavený do tvaru vrtule letadla na počest Tomáše Bati.
Za baťovskými domky najdete koupaliště s unikátní skluzavkou podle návrhu Vladimíra Karfíka, stadion, kurty, a také vodní plochu Štěrkoviště, kam v létě míří kroky většiny obyvatel města.
Na téměř přesné poloviny rozděluje baťovské Otrokovice Třída Tomáše Bati. Překročíme-li ji, ocitneme se ve světě továrních hal z červených cihel, které zvláštně září hlavně ve večerním slunci. Tovární areál ukrývá řadu technických zázraků z doby, kdy vznikal. Najdete tu bývalou plavební komoru, železniční vlečku, která dopravovala materiál napříč celým areálem, najdete tu také nenápadný pomník na místě, kde havarovalo letadlo Tomáše Bati.
Stavět město u Baťů znamenalo mít hlavu plnou nápadů a kapsy plné chytrých řešení. V Otrokovicích se řada z nich uplatnila. O lanovce, která měla dopravovat zeminu na staveniště nových závodů, už jsme se bavili. Baťovci tu ale zkoušeli řadu dalších.
Mezi nimi je například Baťova pokusná železná vozovka, která měla nahradit asfalt. Železné pásy měly být prakticky nezničitelným povrchem, který se měl uplatnit po celé republice. Testovací pásy vozovky ze železných roštů jsou dodnes ukryty pod asfaltovými vrstvami asfaltu na Baťově třídě.
Na okraji továrního areálu (dnes Toma) ústil také jedinečný Baťův plavební kanál. 53 kilometrů dlouhý průplav sloužil k dopravě lignitu z výklopníku v Sudoměřicích (který doporučujeme navštívit) až do Otrokovic. Pozůstatky plavební komory a přístavu tak v továrně uvidíte dodnes.
Pro průmyslový areál i nové město byl zásadní zdroj vody. Pro její čištění baťovci využíval tzv. Kremerovy studny, které ještě dlouho stály poblíž areálu Technických služeb. Důmyslný systém pomalého proudění vody pomáhá usazovat kaly na dně studní, odkud se samočinně vylučují tlakem vody. Odkalená voda se pak vrací do řečiště a podle dobových záznamů je takt čistá, že se v ní děti na dolním toku vesele koupou.
Pro další objevování zapomenutých otrokovických zákoutí vřele doporučujeme skvělé stránky Badatelství Otrokovice.
Lom Kurovice je nádherné místo pro poznávání přírody. Přírodní památka s kavárnou, APIcentrem, ubytováním a programy pro děti.
Otrokovická Freetime zóna obsahuje nejen pumptrack, ale také skatepark s překážkami, slackliny a nedaleké dopravní hřiště.
Baťovy pomocné závody, které daly vyrůst Otrokovicím takovým, jaké je dnes známe, jsou plné zajímavých vychytávek a technických vymožeností. Pojďme se podívat, jak může město vyrůstat v symbióze.
Napajedelský klášter je velmi zvláštní místo. Nejen, že má pohnutou historii a zvláštní atmosféru, ale je to také místo velmi inspirativní a plné života.
Rodinná farma Žlutava je krásným místem pro rodiny i pro ty, kdo mají rádi zvířata. Minizoo, farma i Restaurace Na Farmě jsou novým tipem na výlet s dětmi.
Maličká vyhlídka Šárka nad Halenkovicemi je nenápadná, ale uvidíte odtud Bílé Karpaty, Zlínsko i Napajedla. Super výlet s dětmi nebo s někým, koho máte rádi.
20+ nejkrásnějších kaváren a pražíren, kam můžete vyrazit na kávu ve Zlíně, Luhačovicích, Otrokovicích, Valašských Klobukách nebo Uherském Brodě.
Bazény, koupaliště, jezera a rybníky - kam se jít vykoupat na Zlínsku a Luhačovicku?
13 plavebních komor, 8 přístavů a 16 přístavišť. Netradiční technická památka láká milovníky sportu i přírody.
Barumka! Největší rally podnik u nás se 100 posádek a 65 historickými vozy. 13 RZ po celém kraji a velký zážitek pro fanoušky rychlých aut. Tuhle atmosféru musíte zažít.
Krásně čistá voda, super prostředí a občerstvení po ruce. Přesně takové je koupání na otrokovickém štěrkovišti neboli Štěrkáči Otrokovice. Jestli se potřebujete v létě zchladit, tady je to pravé místo
Hotel Baťov - kdysi luxusní ubytovna, dnes trochu smutná připomínka unikátní architektury, se kterou si neumíme tak docela dobře poradit.
Existují u nás i místa, kam noha běžného návštěvníka jen tak nevkročí, kam se vlastně ani podívat nemůžete, a která přesto stojí za pozornost. Mezi nimi jsou i restaurátorské dílny a depozitář Muzea j
Hledáte jedinečné a zároveň příjemné prostředí pro ubytování nedaleko Zlína? Věříme, že s ubytováním v našem penzionu budete nadmíru spokojeni.
Že by v Malenovicích chyběla dobrá restaurace? Nesmysl, je jich tam hned několik. Pojďte s námi ochutnat burgery, fajitas a další dobroty do Dobrého hnízda.
Člověk by ani neřekl, že v tomhle nenápadném domě u hlavní silnice praží tak skvělou kávu. Ve Fiery Bean dělají kávu srdcem a je to poznat.
Kam na kafe v Otrokovicích? Městská kavárna Otrokovice sídlí přímo na náměstí v Otrokovické Besedě a můžete si tu dát dobrou kávu, něco malého na zub, dorty nebo dezerty. A mají tu i dětský koutek.
Na cestě cykloparkem nás čekají technické sjezdy, příjemné stoupání, pár pěkných skoků i 60metrová dřevěná lávka zakroucená mezi stromy. Singletrack, který slibuje velkou porci zábavy.
Sochy v krajině, dřevěné pozorovatelny, kaple z kovových plátů, které se houpou ve větru. V Šarovech roste Jiná krajina. Už jste ji viděli?
Pivovárek vznikl v obci Sazovice ležící asi 10 km od Zlína. S ohledem na blízkost Zlína a jeho dříve těsné spojení s obuvnickým průmyslem, jsme také zvolili název našeho piva.
Otrokovice si k výročí republiky nadělily nádherný kalendář plný krásných fotek, které mapují historii tohoto významného města.