Baťův kanál: Lodí z Otrokovic až do Skalice

Spojením přirozeného toku řeky Moravy s uměle vybudovaným kanálem vznikla ve 30. letech minulého století netradiční technická památka. Řeč je o Baťově kanále, který protíná Zlínský a Jihomoravský kraj. 13 plavebních komor, 8 přístavů a 16 přístavišť dnes tvoří ideální zázemí pro plavbu, kterou zvládnou i méně zkušení kapitáni. Vyrazit můžete s kamarády na raftu, s rodinou na hausbotu, ale klidně i sami, třeba na kajaku. 

Historie Baťova kanálu sahá do roku 1927, kdy v hlavě průmyslníka Tomáše Bati ožila myšlenka na regulaci řeky Moravy. Uskutečnění projektu se však ujal až Tomášův nevlastní bratr Jan Antonín Baťa v letech 1934–1938. Cílem projektu bylo propojit vodní cesty na Moravě a vytvořit tak efektivní dopravní spojení pro přepravu lignitu z dolu v Ratíškovicích do Baťových závodů v Otrokovicích. Kanál měl zároveň sloužit k vybudování melioračního systému v okolí řeky. Na realizaci se tak podíleli hned dva investoři: Firma Baťa a. s. a země Moravskoslezská.

Krásně opravené přístaviště ve Spytihněvi má po cestě řadu následovníků. Mezi nimi přístav ve Veselí nad Moravou nebo v Petrově. zdroj: CCRVM

Už v roce 1939 se po kanálu plavila kromě nákladu lignitu i první výletní loď Mojena, která jako by předpověděla budoucí turistické využití tohoto cca 50 kilometrů dlouhého toku spojujícího města Kroměříž, Otrokovice, Napajedla, Spytihněv a dál Staré Město a Uherské Hradiště dokonce až se Skalicí u Hodonína. Během války totiž nacisté kanál silně poničili. Navzdory snaze o jeho obnovu zde začátkem 60. let nákladní přeprava pro svou nerentabilitu skončila docela.

Jak se můžete plavit po Baťově kanále? 

V současnosti je díky iniciativě nadšených a podnikavých lidí z kdysi technického díla uznávaná vodní cesta, která turistům nabízí perfektní zázemí – půjčovny lodí a hausbótů, pravidelné plavby na výletních lodích, občerstvení, ubytování i půjčovny kol. 


Jak to funguje? 

Na Baťově kanále můžete plout jednou z lodních linek, které jsou v provozu hlavně během prázdnin. Plavební sezóna tu ale trvá od 1. května do 1. října, takže můžete využít i vypůjčených lodí nebo přenocovat na hausbótu jako praví námořníci. Na mapě přístavišť najdete info o půjčovnách i celé lodní trase. 


Na kole můžete vyrazit klidně z Kroměříže. Dojedete až do slovenské Skalice. Prakticky po rovince. 

Super trasa podél vody pro cyklisty

Cyklisté si tu vůbec přijdou na své. Podél Baťova kanálu vede páteřní, 80 km dlouhá, cyklostezka s převážně asfaltovým povrchem. Přehledný a téměř absolutně rovný terén je rájem také pro in-line bruslaře i místem dobře využitelným pro tělesně postižené. Trasa se téměř zcela vyhýbá frekventovaným silnicím, což zaručuje pohybu vysokou míru bezpečnosti. 

Spytihněv a jez na řece Moravě. Napravo Baťův kanál s plavební komorou, přístavištěm a restaurací Na Rejdě. 

Kam na výlet do okolí Baťova kanálu? 

Perfektní vyžití nabízí i okolí Baťova kanálu. Vyšlápnout se dá na okruh z Napajedel se zastávkou v Otrokovicích. Však i ty jsou s historií firmy Baťa úzce provázány. Tři dny v Otrokovicích na kole utečou jako nic. Kromě toho zde nedávno otevřeli nové přístaviště, které stojí za to vidět. Mimo něj vede přes kanál třeba trasa Napajedelskými emiráty a pro pěší jsou tu nedaleké stezky Branou do Chřibů. Návštěva Baťova kanálu je vhodná pro každého, kdo touží zažít aktivní dovolenou.

  • Baťův kanál: Lodí z Otrokovic až do Skalice

Štítky

V okolí také najdete